Premium WordPress thema of maatwerk template

Er wordt regelmatig gevraagd wat het verschil is tussen het laten bouwen van een maatwerk thema of het gebruiken van een standaard (premium) thema. De eerste vraag die wij hierbij stellen is: wat is het doel van de website en wat zijn de benodigde functies om dit doel te bereiken? In dit blog behandelen we de voor- en nadelen van zowel een Premium WordPress thema als een maatwerk template en helpen je hiermee een keuze te maken.

Premium thema’s

Veel bedrijven zijn tevreden met een 4 pagina’s + contactformulier (home, wie zijn wij, wat doen wij, voor wie hebben we het gedaan en neem nu contact op). De meeste standaard templates zijn hierop ingericht. Er komt ook vaak een demo pagina mee die je met een aantal kleurwijzigingen, teksten en afbeeldingen prima naar je eigen zin kunt kneden.

Voordelen van een standaard WordPress thema

Snel en eenvoudig. Je buurjongetje die wel eens wat met computers doet kan hem in basis installeren. Binnen een week zou je website online kunnen.
Budget vriendelijk. Een premium WordPress thema kost meestal rond de $80,- per jaar. Voor het professioneel implementeren van het thema zullen extra eenmalige en variabele kosten bijkomen. Denk hierbij aan het aanpassen van de kleuren, opzetten van de meegeleverde widgets, aanpassen van de stijl, wijzigen van logo posities et cetera.
Design. De meeste premium thema’s worden geleverd met diverse look & feels. Voor iedere branch is er vaak wel een design te vinden.

Nadelen van een standaard WordPress thema

Uitbreidingen. Met een standaard template zit je vast aan de geleverde blokken en configuratie. Maak daarom van tevoren een inschatting van welke (soort) blokken je nodig hebt en maak daarop je keuze. Het toevoegen van een maatwerk blok kost vrij veel tijd, en maakt het gebruik van een premium WordPress thema minder interessant. Koppelingen met andere systemen zoals een CRM of ERP pakket, een locatiezoekers of bijvoorbeeld een productvergelijker zijn ook vaak niet (eenvoudig) mogelijk.
Code. Een template wordt vaak geleverd met een standaard content builder zoals Divi, Elementor of WP Bakery. Voordeel is dat de webmaster veel vrijheid heeft in gebruik. Het grote nadeel is dat er veel code mee komt wat je website onnodig zwaar maakt. Het is namelijk van groot belang voor de gebruikersinteractie dat een pagina snel laadt. Ook zoekmachines als Google geven een waarde aan de laadsnelheid van een website. Een snellere website is dus positief voor je vindbaarheid.
Ondersteuning. Voor ondersteuning op de thema’s ben je vaak aangewezen op (buitenlandse) e-mail helpdesks, zonder garantie op bereikbaarheid en/of je probleem verholpen wordt. Premium Thema’s hebben overigens over het algemeen wel een goed bereikbare helpdesk. Een tip is om, voordat je overgaat tot het aanschaffen van een thema, een vraag stelt aan de helpdesk om te monitoren hoe snel er een reactie komt.
Beveiliging. Sommige WordPress thema’s, met in het speciaal de gratis varianten, hebben vaak verouderde of vervuilde code. Dit maakt deze templates een walhalla voor hackers of spammers om misbruik te maken van je website, waarbij gevaarlijke scripts geplaatst worden, die bijvoorbeeld computers van bezoekers kunnen besmetten, of in het ergste geval persoonsgegevens die opgeslagen zijn op je website te achterhalen.

Maatwerk WordPress Thema’s

Bedrijven die meer met marketing bezig zijn, specifieke eisen hebben op hun huisstijl of niet-standaard oplossingen zoeken voor hun website kiezen vaak voor een maatwerk WordPress thema. Hun merkidentiteit is te belangrijk om gebruik te maken van een “13 in een dozijn” template. De grootste denkfout die over het algemeen wordt gemaakt is dat het design overbodig is. Een goede webdesigner is een vak apart. Maatwerk WordPress thema’s worden speciaal voor het bedrijf specifiek geschreven en zijn meer complex. Hieronder zullen we de voor en nadelen van een maatwerk WordPress Thema behandelen.

Voordelen van een maatwerk WordPress thema

Veelzijdig. Het ontwerpen en bouwen van een website vanaf scratch en het verwerken van alle wensen en eisen maken een maatwerk thema flexibeler. Er wordt gestart met het maken van een schets (wireframe of raamwerk) waarna stukje bij beetje dit raamwerk gevuld wordt door een webdesigner. Programma’s die hiervoor veel gebruikt worden zijn Adobe XD en Adobe Photoshop. Voordeel is dat je volledige inspraak hebt in het ontwerp.
Merkidentiteit. Een maatwerk thema is specifiek op jouw bedrijf gemaakt. Denk hierbij aan doelgroep, tone of voice, kleuren, marketing doelen en uitstraling.
Specifieke wensen. Plugins en widgets kunnen maatwerk in het thema geplaatst worden, zodat deze vrijwel naadloos aansluiten op het ontwerp en uitstraling. Ook het implementeren van een maatwerk functionaliteit is eenvoudiger binnen een maatwerk WordPress thema.
Uniek. Ieder bedrijf is uniek. Een website is onderdeel van de uitstraling van een organisatie en onderscheid zich hiervan met de concurrentie. Met het gebruiken van een standaard thema, loop je het risico op de concullega te lijken.

Nadelen van een maatwerk WordPress thema

Investering. Een maatwerk WordPress thema kan voor kleinere bedrijven of startups een behoorlijke investering zijn. Er komt ten slotte meer bij kijken zoals een het opstellen van een plan, een webdesigner en een website bouwer. We vragen daarom altijd wat het doel van een website is, maar ook of dit in de toekomst nog verder vermarkt gaat worden en wat de doelen van het bedrijf de komende x jaar is. Dit alles bepaalt of het een investering waard is.
Tijd. Het bouwen van een maatwerk thema kost meer tijd. Tussen de eerste schets tot de uiteindelijke oplevering kan een tijd zitten van 1 tot 6 maanden. Dit alles hangt vooral af van hoe complex de website is en welke functionaliteiten hier aan vast hangen.
Onderhoud. Bij het uitbreiden van functionaliteiten komt vaak programmeerwerk kijken, iets wat de ontwikkelaar van de website zal moeten doen. Ook is er een beperking in de blokken die ontworpen worden. Dit heeft als voordeel dat er eenheid in de website blijft zitten, maar aan de andere kant een beperking heeft van de mogelijkheden om de website naar eigen smaak in te richten. Probeer tijdens de ontwerpfase al in kaart te hebben hoeveel tekst er geplaatst dient te worden, dit scheelt vaak achteraf passen en meten.

Dit zijn de voor en nadelen van iedere optie in een notendop. De keuze van het type WordPress thema hangt van diverse zaken af zoals budget, merk, tijd en ondersteuning. Er is geen goed of fout bij het gebruik van beide gevallen, maar maak een weloverwogen keuze specifiek gericht op jouw situatie (marketing en merk). In ieder geval: WordPress is niet voor niets het meest gebruikte Content Management Systeem (CMS) wereldwijd, met voor ieder bedrijf wat wils.

Heb je vragen of advies nodig over de keuze voor een standaard of custom WordPress thema?
Neem dan contact op met Rienco via 0527-86 02 85 of mail info@teqz.nl.