Heb je de hoop al opgegeven? Zo kom je wél tot een goede WordPress oplevering.

Dit artikel is geschreven voor merk/reclamebureaus en grafisch ontwerpers.

Weer een WordPress website opgeleverd gekregen die veel te wensen overlaat? Grafisch ontwerpers van communicatiebureaus ergeren zich vaak aan de kwaliteit van front-end WordPress developers. 

De consequenties? Veel werk in front-end controle en het afronden van gewenste verbeteringen.

Heb je de hoop al opgegeven? Waarom laat de kwaliteit van oplevering zo vaak te wensen over? En waar moet je op letten bij selectie en oplevering van WordPress-websites?

In deze blog geven we u de belangrijkste inzichten! Toets WordPress bouwers op deze elementen en u krijgt veel betere websites opgeleverd. 

Een korte introductie 

Grofweg onderscheiden we twee kwaliteitsgebieden:

  1. Front-end 🡪 de voorkant van de website
  2. Back-end 🡪 de achterkant van een website/webshop (dataverwerking zoals aanpassen van afbeeldingen en pagina’s, bestellingen, accounts, etc.)

Een bureau of persoon die beide oplevert noemen we Full-stack.

Voor een goed werkende website heb je een goede samenwerking nodig tussen de front-end developer en de back-end developer. 

Een grafisch ontwerper zal de website zo ontwerpen dat routes en functies goed vindbaar en goed gepositioneerd zijn. De back-end developer zorgt voor snelle en veilige dataverwerking. En de front-end developer codeert de voorkant met een goede ontsluiting van de back-end (database).

Een goede front-end developer kan bijvoorbeeld gebreken in de back-end ‘maskeren’.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat we het over de kwaliteit van oplevering hebben, is het belangrijk om een opmerking te maken over het voortraject!

Voordat het grafisch ontwerp van start gaat is het belangrijk om in een vroeg stadium de ontwikkelaar erbij te betrekken. Wat zijn de technische mogelijkheden en vooral: wat zijn de onmogelijkheden. Indien dit het geval is, wat zijn de beste alternatieven en hoe gaat dit verwerkt worden. Om in een vroeg stadium deze (on)mogelijkheden inzichtelijk te hebben, is het eenvoudig om te schakelen tijdens het verdere proces, en komt de klant ook niet voor verrassingen te staan. 

Dus bedenk goed: een kwalitatieve oplevering, start bij een goede voorbereiding!

Een wireframe of draadmodel helpt om het functionele deel van een website voor de klant inzichtelijk te krijgen.

De klant ziet het toch niet…

Veel communicatieprofessionals, UX-designers, bureau-eigenaren én eindgebruikers hebben geen flauw benul van wat er mis kan zijn met de opleverkwaliteit.

Daarom zullen we u een handje helpen door veel voorkomende oplevering fouten te benoemen.

  1. De voorkant ziet er beter uit dan de achterkant (code)
    U bent niet van de code. Klopt. Daar heeft u een developer voor nodig. Een goede developer is continu bezig met het verbeteren van zijn/haar codering skills. Die skills worden beter door te leren uniformer, doelgerichter én ‘kaler’ te programmeren.
    Natuurlijk heeft u geen verstand van coderen; vraag daarom uw webbouwer naar de manier waarop hij zijn/haar codering verbeterd heeft. 
  2. De reactietijd én laadsnelheid zijn te lang
    Snelheid bestaat uit daadwerkelijke snelheid én beleefde snelheid. Denk bij het beoordelen van een website nooit: ‘m’n internet zal wel even traag zijn’, maar ga uit van benchmarks zoals GTMetrix en Google Pagespeed
    Let op de reactietijd én laadtijd: hosting, server laadtijden, het inladen van fonts zijn belangrijk!
    Maar ook de beleving bij het ‘wachten’. Een scherm waar niets gebeurt tijdens het wachten, maakt het wachten langer. Afbeeldingen kunnen bijvoorbeeld “lazy” ingeladen worden, waardoor de laadtijd wordt verkort. Het zijn de kleine dingen die een groot verschil maken. Een goede front-end developer weet dat.
  3. Gebrekkige bijschaling van website formaat
    Probeer websites te schalen van groot naar kleiner; hoe zijn de overgangen? Vooral van 2 naar 1 kolommen is cruciaal. Meestal is groot formaat en mobiel formaat wel in orde. Maar alles ertussen in: kleinere notebooks of tablets krijgen minder tot geen aandacht. Ook hier, denk vanuit doelgroepen en gebruikers. 
  4. Matig plug-in-gebruik
    Iets waar u als gebruiker/klant weinig van ziet, maar van cruciaal belang is voor de kwaliteit van het opgeleverde werk. U zou echt goed moeten doorvragen naar het ‘plug-in beleid’ op het moment dat u een keuze moet maken voor een webbouwer. 

    Dit wilt u minstens horen:
    • aantal ervaringsjaren (van de programmeur zelf) met een plug-in
    • wat zijn de recensies van de plug-in
    • of er premium-versies van de plug-in zijn/gebruikt worden
    • support mogelijkheden van de plug-in ontwikkelaar
    • is de plug-in compatible met nieuwe(re) versies van WordPress?
  1. Doorsturen links oude website
    De oude website heeft al een bepaalde waarde binnen Google. Dit heet een pagerank. De waarde van deze pagina’s kan worden meegenomen naar de nieuwe website, mits dit juist geconfigureerd is. Dit zijn zogeheten 301-redirects. Maar ook als er secties van de oude website volledig komen te vervallen, zal de bezoeker een correcte “pagina niet gevonden” melding moeten krijgen. Controleer daarom altijd voor de livegang of een webbouwer hier rekening mee heeft gehouden.
  2. Aftersales
    Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het is natuurlijk de kunst om fouten zoveel mogelijk te voorkomen. Maar wat doet een webbouwer als het fout gaat? Hoe snel wordt dit opgelost? En naar volle tevredenheid? 
  3. Uitbreidbaarheid van de website
    Hoe zit het met de toekomst van je website? Als er een extra functionaliteit toegevoegd wordt, is dat zomaar mogelijk? Hoeveel tijd gaat dit kosten? Kan dit überhaupt wel?
  4. Onderhoud en veiligheid
    Na de livegang van een website mag er natuurlijk niet met de armen over elkaar achterover geleund gaan worden. Een goede website zal constant bijgewerkt moeten worden. Niet alleen inhoudelijk, maar zeker qua updates. Dit om hackers en spammers buiten de deur te houden, waardoor een website altijd veilig en bereikbaar blijft. Heeft uw huidige bouwer u gewezen op de risico’s en mogelijkheden?

3 adviezen:

  1. Ga niet alleen af op wat u ziet
  2. Vergelijk altijd meerdere webbouwers en vraag ze uit op bijvoorbeeld bovenstaande punten (en vraag bovenal ook naar ervaringen met soortgelijke projecten)
  3. Maak duidelijke afspraken vooraf op alle punten waar kwaliteit tot uiting komt

Wilt u aan de slag met een nieuwe WordPress developer en twijfelt u over gekozen partijen? Bekijk ook deze pagina met 11 aandachtspunten die een kwalitatieve webbouwer onderscheidend maakt.

Een website bij ons laten maken?
Neem dan contact op met Rienco via 0527-86 02 85 of mail rienco@teqz.nl.